SURA 79
AN-NĀZI‘ĀT (WYLATUJĄCY)
Okres mekkański
Sura niniejsza, objawiona w Mekce i zawierająca 46 wersetów, bierze swoją nazwę od słowa an-nāzi’āt (aniołowie, którzy wylatują) w wersecie pierwszym. Przypomina nam o śmierci, ostrzega przed tymi, którzy negują życie wieczne i zwraca uwagę na postać Faraona, którego władza nie zdołała ocalić go od kary Bożej. Wspomina również pewne działania Boga we wszechświecie i potwierdza prawdę życia ostatecznego.
W Imię Boga Miłosiernego, Współczującego!
- Na tych (aniołów), którzy natychmiast wylatują i nurkują (z Bożego rozkazu), i zanurzają się (wypełniając go).
- Na tych (aniołów), którzy poruszają się delikatnie i niecierpliwie (ze względu na rozkaz, jaki otrzymali);
- Na tych (aniołów), którzy chyżo płyną (przez przestrzeń, ażeby wypełnić Boży rozkaz);
- I tak śpieszą, jakby to był wyścig;
- I w ten sposób wypełniają rozkazy (dotyczące działania wszechświata),
- (Godzina ostatnia nadejdzie) w Dniu, kiedy podmuch (Trąby) wstrząśnie (światem);
- A po nim nadejdzie następny.
- Serca owego Dnia będą łomotać przerażone;
- A ich oczy będą przybite.
- A jednak oni (niewierzący) mówią: „Czy rzeczywiście zostaniemy przywróceni do naszego poprzedniego stanu (życia)?
- Czy rzeczywiście tak będzie, jeśli staniemy się kośćmi – zgnitymi i pokruszonymi?”
- Mówią (wyśmiewając się): „Byłby to wówczas powrót przynoszący stratę!”
- Zaiste, będzie to tylko pojedynczy krzyk,
- A potem oni wszyscy zostaną przebudzeni do życia na powierzchni (na Najwyższym Zgromadzeniu).
- Czy dotarła do ciebie relacja o Mojżeszu?
- Gdy Pan zawołał go w świętej dolinie Tuwa:
- „Idź do Faraona, gdyż on zbuntował się ponad miarę.
- I powiedz mu: ‘Czy pragniesz się oczyścić?
- Poprowadzę cię ku twemu Panu i będziesz się Go lękać (i będziesz pokorny)’”.
- On (poszedł do Faraona i) pokazał mu wielki znak (cud pastorału).
- Lecz Faraon za kłamstwo uznał (jego Posłannictwo) i (mu) się przeciwstawił.
- Potem się odwrócił i przystąpił do walki (z nim).
- Następnie zebrał (swoich ludzi i zastępy) i ogłosił,
- Mówiąc: „Ja jestem waszym Panem Najwyższym!”
- Tak więc Bóg go pochwycił i uczynił z niego przykład kary w (życiu) ostatecznym i wcześniejszym.
- Zaprawdę, w tym jest nauka dla każdego, kto ma bojaźń Bożą i pokorę[1].
- (O, ludzkości!) Czyż wy jesteście trudniejsi do stworzenia, czy też niebiosa? On je zbudował[2].
- Wzniósł ich sklepienie i je ukształtował.
- I uczynił ciemną ich noc i wyprowadził światłość dnia[3].
- A potem On rozciągnął Ziemię do formy owalnej[4] (aby nadawała się do zamieszkania).
- Z niej wyprowadził jej wody i pastwiska;
- I solidnie umocował góry:
- (Wszystko to) jako środek do życia dla was i dla waszych zwierząt.
- Lecz kiedy nadejdzie wielkie i przytłaczające zdarzenie;
- Owego Dnia człowiek przypomni sobie (i pojmie) to, o co się starał.
- A Ogień Palący stanie się widoczny dla wszystkich tych, którzy widzą.
- I kto występował (przeciwko Bogu),
- I wolał życie tego świata –
- Tego (ostatecznym) schronieniem będzie Ogień Palący.
- Co zaś do tego, który żył w bojaźni przed swym Panem, będąc zawsze świadom tego, że On go widzi i że stanie przed Nim (na Tamtym Świecie), i powstrzymywał swoją zmysłową naturę od żądz i kaprysów,
- Zaiste – tego (ostatecznym) schronieniem będzie Raj.
- Oni pytają cię (o, Wysłanniku) o Godzinę Ostatnią: „Kiedyż ona nadejdzie?”
- Jakżeż mógłbyś mieć jednak wiedzę o jej czasie,
- Wyłącznie u twego Pana spoczywa jej termin (i wiedza o niej).
- Ty jesteś jedynie ostrzegającym dla tych, którzy się jej lękają.
- W tym Dniu, kiedy oni ją zobaczą, (wyda im się) jak gdyby pozostawali (na tym świecie) jedynie popołudnie (jednego dnia) lub (jego) poranek.
-
Szczegóły opowieści o Mojżeszu zob. 20:9-79; 28:3-42. ↑
-
Jak to zostało odnotowane w 30:27, przyp. 7; 31:28, przyp. 6 oraz 40:57, przyp. 17 – dla Boga nic nie stanowi trudności. Ujmując to bardziej właściwie, trudność nie jest tym atrybutem, który może być zastosowany wobec Boga. Wszystko jest bowiem dla Niego w tym samym stopniu łatwe. Dlatego zawarte w wersecie porównanie zawiera perspektywę ludzkości, pytającej, co jest dla niej trudniejsze do pojęcia. ↑
-
Na początku Niebiosa pozostawały w ciemności i nie istniał w nich żaden obiekt emitujący światło. Toteż po ukształtowaniu Niebios Bóg umieścił w nich takie obiekty, które mogą promieniować światłem, jak np. słońce i inne gwiazdy i w ten sposób usunął ciemność. Niniejszy werset oznacza również, że Bóg stworzył też takie ciała niebieskie, które – tak jak Ziemia – mają na zmianę zarówno ciemność (noc), jak i światłość (dzień). ↑
-
Z pewnością w okresie, gdy był objawiany Koran, ludzie nie mieli pojęcia o tym, że Ziemia ma kształt elipsy. Ów fakt był nieznany aż do stosunkowo niedawnego czasu. ↑