SURA 69
AL-HAKKA (NIEWĄTPLIWA RZECZYWISTOŚĆ)
OKRES MEKKAŃSKI
Zesłana we wczesnych latach Objawiania Koranu w Mekce, bierze swą nazwę od słowa al-hakka (Niewątpliwa Rzeczywistość) w wersecie pierwszym, które implikuje Dzień Zmartwychwstania i Sądu. Ostrzega tych, którzy przypisują Bogu współtowarzyszy i zatracili się w grzechach, przypominając im o tym, co spadło na wcześniejsze społeczności ludzi występnych. Zwraca zarazem uwagę na Dzień Zmartwychwstania i Sądu. Daje również dowód Boskiego pochodzenia Koranu i Posłannictwa Muhammada, niech będzie z nim pokój i błogosławieństwo.
W Imię Boga, Miłosiernego, Współczującego!
- Niewątpliwa Rzeczywistość.
- Czym jest Niewątpliwa Rzeczywistość?
- I co pozwala ci pojąć[1], czym jest Niewątpliwa Rzeczywistość?
- (Plemiona) Samud i Ad za kłamstwo uważały Nagłe, Potężne Uderzenie[2].
- Co do (plemienia) Samud, to plemię to zostało unicestwiene przez Przytłaczające (nieszczęście).
- A (plemię) Ad – zostało zniszczone przez wściekły, gwałtowny huragan,
- Co do którego Bóg zdecydował, że szalał przeciwko niemu nieprzerwanie przez siedem nocy i osiem dni[3], tak że moglibyście dostrzec ludzi leżących pokotem, jak gdyby byli pustymi pniami palm.
- Czyż widzicie, by któryś z nich pozostał?
- I został powalony Faraon oraz wiele innych społeczności przed nim[4] i miast (tam, gdzie mieszkał lud Noego); wszystkie z nich pogrążyły się w niewybaczalnych grzechach.
- A oni podnieśli bunt przeciwko Wysłannikowi Pana (wysłanemu do każdego ludu, by go ostrzec), przeto On pochwycił ich mocnym uchwytem.
- To My, gdy woda (potopu w czasach Noego) wylała bez miary, ponieśliśmy was (waszych wierzących przodków) w płynącej Arce,
- Byśmy mogli uczynić z niej Przypomnienie dla was (przekazywane z pokolenia na pokolenie) i by uważne uszy je pochwyciły i zachowały.
- I gdy (nadejdzie Ostatnia Godzina i) zadmą w Trąbę[5] jednym dmuchnięciem,
- A ziemia i góry (na niej) zostaną przesunięte i wybuchną wewnątrz, i zostaną zgniecione jednym uderzeniem.
- Tego Dnia nastąpi Zdarzenie mające nastąpić[6].
- A niebo się rozszczepi i owego Dnia będzie najbardziej kruche.
- I na jego krańcach będą aniołowie[7]; a nad nimi tego Dnia ośmiu będzie nieść Tron twego Pana[8].
- Tego Dnia zostaniecie sprowadzeni na Sąd i żadna z waszych tajemnic nie pozostanie w ukryciu.
- Wtedy ten, któremu jego Zapis[9] dadzą w prawą rękę, powie: „Weźcie i czytajcie mój Zapis!
- Oto ja wiedziałem, że (pewnego dnia) zdam rachunek”.
- I on znajdzie się w takim stanie życia, który mu się spodoba,
- We wzniosłym Ogrodzie,
- Gdzie grona (owoców) będą pod ręką.
- „Jedzcie i pijcie ku swemu zadowoleniu – za wszystko, czego dokonaliście w minionych dniach (przewidując nadejście tego Dnia)”.
- Jednak ten, któremu jego Zapis dadzą w lewą rękę, powie: „O, gdybyż nigdy nie dano mi Zapisu
- I obym nic nie wiedział o moim rachunku!
- O, gdybyż to była śmierć (a po niej nic więcej).
- Mój majątek w niczym mi nie pomógł,
- I cała moja władza (nad wszystkim, co miałem) odeszła ode mnie!”
- (Nadejdzie rozkaz:) „Pochwyćcie go i skujcie (mu kark, ręce i stopy)!
- Potem pozostawcie go w Ogniu Palącym, niech się piecze.
- A potem zwiążcie go łańcuchem, którego długość będzie siedemdziesiąt łokci”[10].
- Gdyż oto on nie wierzył w Boga, Największego,
- I nie nakłaniał do karmienia potrzebującego.
- Przeto tego Dnia nie będzie miał przyjaciela
- Ani żadnego pożywienia, prócz zgniłej ropy[11].
- Nie je jej nikt prócz grzeszników (winnych negowania Boga, przydawania Mu współtowarzyszy albo prześladowania ludzi).
- Zaiste, nie! Przysięgam na wszystko, co możecie zobaczyć,
- I na wszystko, czego nie możecie zobaczyć[12],
- Zaprawdę, to jest mowa (przekazana wam przez) znamienitego, szlachetnego Wysłannika.
- Nie zaś mowa poety (ułożona w jego umyśle). Jakże małe jest to, w co wierzycie! (Jest ograniczone nędzą waszych dusz i serc).
- Nie jest to też mowa wróżbity (udającego przewidywanie zdarzeń). Jakże mało się zastanawiacie i małą macie świadomość! (Ograniczoną przez nędzę waszych umysłów).
- (Zaiste, nie!) To jest Objawienie zsyłane w częściach od Pana światów.
- Gdyby on (Wysłannik) ośmielił się wymyślić jakieś fałszywe stwierdzenia, przypisując je Nam,
- Zaprawdę, My pochwycilibyśmy go mocno,
- Potem zaś podcięlibyśmy jego arterię życia (aortę).
- I nikt spośród was nie ochroniłby go i nie ocalił od Nas.
- I to jest pewne Przypomnienie (niosące nadzieję i przewodnictwo) dla bogobojnych, pobożnych.
- Zaiste, My jesteśmy świadomi tego, że pośród was są tacy, którzy (je) odrzucają.
- Ono z pewnością będzie gorzkim wyrzutem sumienia dla niewiernych[13].
- I ono (cały Koran) jest w istocie absolutną prawdą.
- Wysławiaj zatem Imię swego Pana, Najwyższego[14].
-
Zdanie co pozwala ci pojąć oznacza, że rzecz, o której mowa, jest nadzwyczajna i niemożliwością jest je pojąć, dopóki Bóg jej nie ukaże. ↑
-
Niewątpliwa Rzeczywistość (która na pewno będzie mieć miejsce i sprawi, że każda prawda stanie się doskonale jasna) oznacza Dzień Zmartwychwstania i Sądu oraz wszystkie towarzyszące im zdarzenia. Nagłe, Potężne Uderzenie implikuje wydarzenia Ostatniego Dnia oraz Unicestwienie Świata. ↑
-
Odnośnie do ludów Ad i Samud, zob. sura 7:65-79, przyp. 16-17, sura 11:50-68 oraz sura 26:123-158. Koran używa kilka słów na określenie kary, która dotknęła Samud: straszny krzyk (11:67), szokująca katastrofa (7:78) i kara poniżająca, jakby błyskawica (41:17). Takie są aspekty kary, którą opisuje Koran, stosownie do tematu i stylu sury, gdzie ta kara jest wspominana. W surze 29:40 Koran podsumowuje rodzaje kary, którą Bóg unicestwił wiele ludów. ↑
-
W wyrażeniu Wiele innych społeczności przed społecznością Faraona Koran odnosi się do ludu Noego (zob. 7:59–64; 11:25–48; 23:23–29; 26:105–121; 71:1–28 i odpowiednie przypisy), ludu Szu’ajba (7:85–93; 11:84–95; 15:78–79; 26:176–189 i odpowiednie przypisy), towarzyszy ar-Rassa (25:38, przyp. 8). Były z pewnością również inne społeczności, niewspomniane w Koranie, unicestwione ze względu na swe niegodziwości. ↑
-
Trąba i dęcie w nią, zob. sura 2, przyp. 31; sura 6:73, przyp. 14 i sura 39:68, przyp. 22. ↑
-
Zdarzenie mające nastąpić to tytuł rozdziału koranicznego (56). Implikuje również to, co stanie się w Dniu Zmartwychwstania. ↑
-
Ten werset można rozważać razem z wersetem (25:25): Tego Dnia rozpadnie się niebo przykryte chmurami i zostaną zesłani aniołowie – i zejdą w chwale. ↑
-
Jak wyjaśniono w przyp. 13 do sury 7, Najwyższy Tron Boga (‘Arsz), którego dokładnej natury nie jesteśmy w stanie poznać, oznacza Absolutną Władzę Boga nad Wszechświatem. Wnioskując z tego, że Said Nursi opisywał wodę jako ‘arsz (tron) miłosierdzia, a ziemię, jako tron życia, możemy stwierdzić, że ‘Arsz (Tron) oznacza przede wszystkim Boskie Atrybuty Wiedzy, Woli, Mocy i Opatrzność, a także Jego Imiona rozpoczynające się w nich: Wszechwiedzący, Mający Wolę, Wszechmocny i Zaopatrujący. Ponieważ obejmuje cały Wszechświat, składa się również z Imion Boga – Pierwszy, Ostatni, Immanentny. To są Jego najwspanialsze Atrybuty i Imiona w odniesieniu do stworzenia i rzeczywistej roli wszechświata. Jak wskazano w surze 2, przyp. 30, żadne zdarzenie we wszechświecie nie jest możliwe bez interwencji aniołów. Koran wspomina wiele typów aniołów (37:1-3; 77:1-4, 79:1-5, 82:11). Dlatego tymi, którzy niosą Tron Boga są, być może, archanioły, którym On zleca rządy nad wszechświatem ze względu na pewne ważne cele i Majestat Jego rządów. Są to szczególnie te anioły, które są najbardziej wyposażone w największą manifestację wspomnianych Atrybutów Boga. Według opinii niektórych uczonych, opierających się na Tradycji Profetycznej zapisanej w ad-Durr al-Manthur as-Sujutiego, istnieją cztery istoty, które niosą Tron w czasie istnienia świata, a w Dniu Zmartwychwstania będzie ich osiem. Według Muhji’d-Dīn ibn al-‘Arabīego i Ibn Majsarah al-Dżīlīego, są to prorocy Muhammad, Abraham i Adam, oraz aniołowie Ridwān (główny strażnik Raju), Mālik (główny strażnik Piekieł), Gabriel, Mikā’il (Michał) i Isrā’fil (Yazır, 8: 5325–5326). ↑
-
O tym Zapisie zob. 17:13-14, przyp. 10. ↑
-
Jak sugeruje Hamdi Yazır w swojej interpretacji tego wersetu (8:5334), ten łańcuch o długości siedemdziesięciu łokci może wynikać z grzechów popełnionych przez niewierzącego w czasie siedemdziesięciu lat jego życia. Poza swym bezpośrednim znaczeniem, werset ten może odnosić się do przeciętnego czasu trwania życia ludzkiego albo do życia spędzonego (po okresie pokwitania) w niewierze i grzechach. W Ogniu piekielnym każdy rok będzie ogniwem łańcucha. ↑
-
Ponieważ zarówno ludzie Raju, jak i ludzie Piekła przygotowują swą Wieczność za pomocą uczynków na tym świecie, owa zgniła ropa musi stanowić produkt ich negacji Boga oraz przydawania Bogu współtowarzyszy, a także prześladowania biednych i odmawiania im jakiejkolwiek pomocy. ↑
-
Ta przysięga jest bardzo istotna, gdyż ani prawda, ani stworzenie nie składają się z tego, co jest obserwowalne i dostrzegalne przez ludzkość. Poza tym podstawowa prawda, leżąca poza tym wszystkim, co obserwujemy i postrzegamy, jest niemożliwa do zaobserwowania i dostrzeżenia za pomocą naszych zmysłów. To dlatego Koran rozpoczyna wysławianie wiernych, mówiąc, że wierzą w to, co Niewidzialne. Za pomocą wspomnianej przysięgi Koran zwraca uwagę na ów fakt oraz na okoliczność, że najbardziej fundamentalnych i zasadniczych prawd nie należy szukać w obserwowalnym wymiarze stworzenia. Pośród tych prawd jest prawda o Zmartwychwstaniu, o Sądzie Ostatecznym oraz o życiu wiecznym, przedstawiana w poprzednich wersetach, a także o Objawieniu i jego przekazywaniu przez Wysłannika. ↑
-
Niewierzący zobaczą, że Koran jest Prawdą od Boga; zobaczą, jaką przyszłość przygotował zarówno w tym świecie, jak i szczególnie w Zaświatach, a także jak wielką stratę przynosi jego odrzucenie. Ci zaś, którzy go odrzucili, będą tego bardzo żałować. ↑
-
Musimy oświadczyć, że Bóg jest Panem najwyższej władzy nad stworzeniem – bez żadnego współtowarzysza. To odnosi się również do majestatu i wyższości Koranu. Ten nakaz uczy nas, jak powinniśmy dziękować, wysławiać i wychwalać Boga, a także, w jakich okolicznościach powinniśmy to czynić. ↑