SURA 32
AS-SADŻDA (POKŁON)
OKRES MEKKAŃSKI
Sura niniejsza, składająca się z 30 wersetów, została objawiona w Mekce. Jej nazwa pochodzi od wersetu 15, w którym mowa jest o tym, że wierni, kiedy słyszą Objawienie Boże, skłaniają się, padając na twarz. Sura 32 omawia boskie pochodzenie Koranu, wspomina stworzenie ludzkości, ażeby zwrócić uwagę na drugie stworzenie, na Tamtym Świecie, a także – na koniec, jaki czeka tych, którzy wierzą w Boskie Znaki i Objawienia i tych, którzy nie wierzą w nie. Opowiada też, jak Dzieci Izraela były prowadzone dzięki podobnej – Boskiej Księdze, danej prorokowi Mojżeszowi, niech będzie z nim pokój. Sura Pokłon kończy się dobrymi wieściami dla wierzących – o nagrodach, jakimi zostaną obdarowani w życiu wiecznym.
W IMIĘ BOGA MIŁOSIERNEGO, WSPÓŁCZUJĄCEGO!
- Alif. Lam. Mim.
- (Oto) Księga, która – co do tego nie ma żadnej wątpliwości – zsyłana jest w częściach od Pana światów.
- Oni powiedzą także: „On (Muhammad) to wymyślił? Nie, to prawda od twego Pana, abyś mógł ostrzegać lud, do którego nie przybył przed tobą żaden ostrzegający (w długim czasie, kiedy to nie pojawili się żadni wysłannicy), aby i on mógł zostać poprowadzony (odnalazł Drogę Prostą i poszedł nią)[1].
- Bóg jest Tym, który stworzył Niebiosa i Ziemię, oraz to, co znajduje się pomiędzy nimi, w sześć dni, a następnie umocnił się na Tronie Najwyższym[2]. Poza Nim nie macie żadnego Strażnika (do którego moglibyście odnosić ostateczne znaczenie i koniec waszych spraw) ani orędownika (który – bez rozkazu Boga – spowodowałby cokolwiek pożytecznego dla was)[3]. Czy się nie zastanowicie i nie będziecie świadomi?
- On kieruje sprawę z nieba ku ziemi; potem sprawa wznosi się ku Niemu w ciągu dnia liczącego tysiąc lat wedle tej miary, którą wy się posługujecie[4].
- Taki jest On, Znający to, co niewidzialne i widzialne (wszystko to, co znajduje się w wymiarze ukrytym i widzialnym, a także poza nimi, i w wymiarach będących w zasięgu każdej istoty stworzonej), Potężny, Pełen Chwały, którego Moc jest nieodparta, Współczujący:
- On, który czyni wszystko to, co stwarza, doskonałym; On zapoczątkował stwarzanie ludzkości z gliny.
- Po czym sprawił, że potomstwo zależy od wydostania się marnego płynu[5].
- Następnie ukształtował go we właściwych proporcjach i tchnął w niego ze Swego Ducha[6], i dał wam słuch, wzrok i serce (dla rozumienia, widzenia i odczuwania). Skąpo okazujecie Mu wdzięczność!
- Oni jednak mówią: „Cóż takiego?! Czyż kiedy będziemy (martwi i) zagubieni w ziemi i zostaniemy stworzeni od nowa?” Nie (oni w rzeczywistości nie uważają ponownego stworzenia za niemożliwe, lecz raczej) są niewierzącymi w spotkanie z swym Panem[7].
- Powiedz: „Wasze dusze zabierze Anioł Śmierci, w którego pieczy jest zabranie waszych dusz; a potem zostaniecie sprowadzeni do waszego Pana”[8].
- Gdybyś tylko mógł widzieć tych (ludzi) niewierzących i występnych, jak skłaniają swe głowy przed swoim Panem (prosząc): „Panie nasz! Teraz zobaczyliśmy i usłyszeliśmy (prawdę i jesteśmy gotowi do posłuszeństwa). Wróć nas zatem (na świat): my z pewnością będziemy czynić dobre, prawe dzieła. Już jesteśmy pewni (prawdy)”.
- (To tylko próżne pragnienie). Gdybyśmy tak chcieli, to dalibyśmy każdej duszy przewodnictwo (drogę do zbawienia, właściwą dla niej); lecz (wielu wybrało niewiarę i) i sprawdziło się Moje Słowo, że Ja z całą pewnością wypełnię Piekło dżinami i ludźmi – wszystkimi razem[9].
- „Przeto (wy, którzyście dobrowolnie wybrali drogę niewiary i podążali nią, pomimo Naszych ostrzeżeń) posmakujcie kary, ponieważ działaliście w nierozważnym zapomnieniu (spotkania, które wam wyznaczyłem) tego Dnia. Oto (teraz) My zapomnieliśmy o was i nie zwracamy na was uwagi. Zakosztujcie kary wiecznej za to, co czyniliście”.
- Jedynie ci (naprawdę) wierzą w Nasze Znaki i Objawienia, którzy – gdy się im o nich wspomni (w formie porady i nauki) – padają na twarz w pokłonie, wysławiają swego Pana i głoszą Jego chwałę, i nie zachowują się wyniośle.
- Ich boki porzucają nocą swe łóżka, wzywając swego Pana w lęku (przed karą) i w nadziei (na Jego wybaczenie, łaskę i akceptację), i wydają z tego, w co ich zaopatrzyliśmy (majątek, wiedza, siła – dla sprawy Boga i dla zapewnienia utrzymania potrzebującym, a powodowani są jedynie pragnieniem zyskania radości Boga i nie przyczyniają w ten sposób ciężarów innym).
- Żadna dusza nie wie, jaka radość niosąca szczęście skrywana (zarezerwowana) jest dla nich jako nagroda za to, co czynili.
- Czyż zatem wierzący podobny jest do występnego? Oni nie są sobie równi.
- A dla tych, którzy wierzą i czynią dobre, prawe dzieła (przygotowane) są Ogrody Schronienia i Mieszkania jako powitanie i nagroda (od Boga) za to, co zwykli byli czynić.
- A co do występnych (tych, którzy przekraczają ustalone przez Boga granice – swymi poglądami i uczynkami), tych schronieniem i mieszkaniem będzie Ogień (piekielny). Za każdym razem, kiedy zapragną z niego wyjść, zostaną doń sprowadzeni z powrotem i będzie im powiedziane: „Skosztujcie kary Ognia, którą zwykliście uznawać za kłamstwo”.
- Jednak (przed tą karą najwyższą) My z pewnością damy im zakosztować niższych rodzajów kary (na tym świecie), by (okazali skruchę i) powrócili.
- Któż jest bardziej niesprawiedliwy niż ten, który był (stale) napominany o Znakach i Objawieniach swego Pana, a mimo to odwraca się od nich z niechęcią.
- I My z pewnością daliśmy Mojżeszowi Księgę (tak jak tobie zsyłamy Koran), nie pozostawaj więc w wątpliwości co do tego, że dosięgnie i ciebie (od twego Pana, i co do ostatecznego spotkania z Nim w życiu przyszłym). A My uczyniliśmy ją (Księgę daną Mojżeszowi) przewodnictwem dla Dzieci Izraela.
- I jak długo pozostawali cierpliwi (w przeciwnościach, które napotykali na Ścieżce Boga) i mieli pewność wiary w Nasze Objawienia, My wyznaczaliśmy spośród nich przywódców, prowadzących zgodnie z naszym rozkazem (i naszymi przykazaniami).
- Twój Pan z pewnością rozstrzygnie pomiędzy nimi w Dniu Zmartwychwstania rzeczy, co do których (później) się poróżnili (i co do których trwają w niezgodzie)[10].
- Czyż nie jest (wystarczającym) przewodnictwem dla nich (dla niewiernych) to, jak wiele pokoleń przed nimi unicestwiliśmy, pośród których domostw oni podróżują? Zaprawdę, w tym są znaki. Czyż wciąż nie będą słuchać (i zwracać uwagi na ostrzeżenia objawione bezpośrednio, a także w tych znakach)?
- Czyż nie zważają i nie widzą, jak My doprowadzamy deszcz do (pozbawionej roślinności) wyschniętej ziemi i przy jego pomocy wyprowadzamy zbiory, z których jedzą ich trzody i oni sami? Czyż wciąż nie będą dostrzegać (prawdy) ?
- Zamiast tego mówią (rzucając wyzwanie i prowokując): „Kiedy nastąpi ten Sąd (dzięki któremu wszystko stanie się jasne), jeśli jesteś prawdomówny (w swoich groźbach)?
- Powiedz: „W Dniu Sądu (kiedy to wszystko stanie się jasne)[11], tym, którzy teraz nie wierzą, wiara nie zda się na nic i nie zostanie im udzielona zwłoka.
- Wycofaj się przeto od nich (nie dbaj o to, co czynią i mówią) i oczekuj (nadejścia Sądu); oni również (go) oczekują.
-
Wnioskując z wersetu: My nigdy nie ukaraliśmy (osoby ani wspólnoty za niesprawiedliwość, którą popełniła), o ile nie posłaliśmy wysłannika (dla porady i ostrzeżenia) (17:15), niektórzy uczeni muzułmańscy utrzymują, że ten, kto nie słyszał Imienia Bożego ani nauk islamu, będzie „usprawiedliwiony”, chyba że jest osobą niesprawiedliwą i występną. Bóg, jeśli zechce, nagrodzi takie osoby za dobro, którego dokonały i będą się one radować Rajem.
Inni uczeni są jednak zdania, że ludzie zostali stworzeni ze zdolnością do „znalezienia” Stwórcy przy pomocy rozumu, nawet jeśli nie znają Jego Imion i Atrybutów. Mogą Go odnaleźć również we własnym sumieniu. Pewnego razu przyszedł do Proroka Beduin i wyjaśnił, jak osiągnął wiarę: „Wielbłądzie łajno wskazuje na istnienie wielbłąda. Odciski stóp na piasku mówią o podróżnym. Niebo z jego gwiazdami, ziemia z jej górami i dolinami, a także morze z jego falami – czyż nie wskazują na Stwórcę, Wszechmocnego, Wiedzącego, Mądrego i Troszczącego się? Skoro ów człowiek doszedł do wiary poprzez wnioskowanie logiczne, to nie możemy nie doceniać roli rozumu i myślenia w odniesieniu do wiary. Wyjęcie spod kary, które zawiera werset 17:15, oznacza zatem, że jeśli nie został posłany wysłannik, to nikt nie poniesie odpowiedzialności za zaniedbywanie innych filarów wiary i nieprowadzenie życia zgodnego z islamem. Bóg wykorzystuje wysłanników do głoszenia swych nakazów, odróżniających to, co jest dobre od tego, co złe i nie pozostawia istot ludzkich samych na zbłądzenie spowodowane ułomnym ludzkim osądem i doświadczeniem. ↑
-
O stworzeniu Niebios i Ziemi w sześć dni i umocnieniu się Boga na Tronie Najwyższym zob. 2:29, przyp. 28; 7:54, przyp. 11. ↑
-
Słowo Szafi’ (tłumaczone jako pośrednik, orędownik) oznacza kogoś, kto „interweniuje”, i zazwyczaj rozumie się jako osobę wstawiającą się u Boga za ludźmi. Jednakże z wersetu tego wynika jasno, że to zdanie dotyczy jedynie spraw doczesnych. Jest również jasne, że poganie, którzy nie wierzyli w życie wieczne, nigdy nie pomyśleliby o wstawiennictwie w odniesieniu do Tamtego Świata. Z tego względu stwierdzenie, o którym mowa, oznacza każdego orędownika lub zasadę, która działa pomiędzy ludźmi, a także pochodzenie wszystkich rzeczy pożytecznych. Ludzie przyjęli pewnych tzw. bogów, by dla nich działali jako pośrednicy do kontaktów z Bogiem w ziemskich sprawach. Niniejszy werset kategorycznie odrzuca taką wiarę, a także moc stwórczą i skutek stwórczy jakiejkolwiek przyczyny materialnej i niematerialnej w stworzeniu wszechświata lub zarządzaniu nim.
Przyczyny materialne i to, co nazywamy „siłami natury i prawami natury”, stanowią tylko tytuł, który nadajemy wykonywaniu przez Boga Swoich nakazów albo dziełom Jego Imion. To Bóg stwarza, zarządza, utrzymuje i zaopatruje. ↑
-
Słońce jest bliżej nas niż my sami. Jego światło manifestuje się i przenika „serce” wszystkiego w świecie, chyba że napotyka przeszkodę. Podobnie Bóg, wolny od wszelkich ograniczeń materii, czasu i przestrzeni, jest nieskończenie bliżej nas, aniżeli my sami, my zaś jesteśmy nieskończenie od Niego oddaleni. Ten werset wyraża także tę prawdę, że możemy zbliżyć się do Boga jedynie w taki sposób, że On nas do Siebie przybliży.
Po drugie, początkiem wszystkiego i każdej sprawy i zdarzenia na świecie jest czysty wymiar niebiański. Dlatego słowo niebiosa w tym wersecie nie oznacza nieba astronomicznego, ale czyste wymiary ducha, gdzie działa i wypełnia swoją wolę Bóg – bez zasłony lub przyczyny materialnej. Wszystkie postanowienia, dotyczące świata, wychodzą z tych właśnie wymiarów.
Po trzecie, jak stwierdziliśmy w przypisie 13 do sury 7:54, Koran stosuje słowo dzień nie tylko w znaczeniu naszego normalnego, ziemskiego dnia, lecz także jako jednostkę czasu. Podczas gdy ten werset wspomina o dniu, będącym równowartością 1.000 naszych lat, to inny werset mówi o dniu mierzącym 50.000 lat (70:4). Pokazuje to, że pojęcie dnia jest względne. Świat nie składa się tylko z naszego świata ani tylko z wszechświata widzialnego. Istnieją światy albo wymiary zawarte w obrębie innych. Podobnie jak czas albo długość dnia różne są w świecie snów, tak też różne są w świecie ducha i różne w świecie form niematerialnych w innych wymiarach duchowych.
Po czwarte, werset może się także odnosić do faktu, że okresy tysiącletnie są zwykle punktami zwrotnymi w ludzkich dziejach (zob. także 55:29, przyp. 11). ↑
-
Maurice Bucaille komentuje ten werset następująco:
„Słowo arabskie, przetłumaczone tutaj jako ‘quintessence (wyciąg)’, to sulalat. Oznacza ono ‘coś, co zostało wyciągnięte, uzyskane z czegoś innego, stanowi najlepszą część jakiejś rzeczy’. Jakkolwiek by tego słowa nie tłumaczyć , odnosi się ono do części całości.
Zapłodnienie jajka i reprodukcja następują przez komórkę, której rozmiary są niezwykle małe. Mierzy się je w dziesięciotysięcznych milimetra. W normalnych warunkach (ocenia się, że w jednym centylitrze sześciennym spermy znajduje się 25 milionów plemników, a podczas ejakulacji wydobywa się kilka centymetrów sześciennych płynu) jedynie jedna pojedyncza komórka spośród kilkudziesięciu milionów wytworzonych przez mężczyznę rzeczywiście wejdzie do jajeczka, natomiast ogromna liczba plemników pozostanie z tyłu i nigdy nie ukończy podróży prowadzącej od waginy do jajeczka, przechodząc przez macicę i rurki Fallopiana. Tę funkcję spełnia zatem nieskończenie mała cząstka wyciągu z płynu, którego skład jest wysoce skomplikowany.
W rezultacie trudno nie być pod wrażeniem zgodności pomiędzy tekstem koranicznym a wiedzą naukową, jaką obecnie dysponujemy o tych zjawiskach (z The Bible, the Qur’an and Science). ↑
-
Odnośnie do tego, że Bóg tchnął ze Swego Ducha, zob. 2:31-34, przyp. 32-34; 15:29, przyp. 8. ↑
-
Ci, którzy żyją życiem ulotnym, kierowani namiętnościami, i którzy zagubili się w swych grzechach, nie potrafią spojrzeć w przyszłość, kiedy to będą pociągnięci do odpowiedzialności za swoje życie. To właśnie leży u podstaw tego, że negują życie przyszłe. ↑
-
Podczas gdy werset 39:42 mówi, że Bóg zabiera ludzkie dusze, wersety 6:61 i 16:28 wspominają o tym, że zabierają je wysłannicy Boga i aniołowie. Z niniejszego wersetu dowiadujemy się, że zadanie to wypełnia Anioł Śmierci. Wzmiankowane wersety oczywiście nie są ze sobą sprzeczne. Ostatecznie to Bóg sprawia, że ludzie umierają, obarczył jednak w Swej Mądrości tą rolą Anioła Śmierci, który ma swych pomocników.
Trzeba wspomnieć jeszcze o jednej rzeczy: czasem to Bóg zabiera dusze Swych sług, a czasem czyni to Anioł Śmierci, nie wykorzystując w tym celu swych pomocników. Zależy to od rangi duchowej osoby, od tego, czy jest to osoba wierząca czy też nie, hipokryta czy też wierzący grzesznik. ↑
-
Jako istoty wyposażone w wolną wolę i szczególnego typu mechanizmy, dżiny i ludzie odpowiadają za swoje uczynki. Z tego względu Bóg nie zmusza ich do wyboru określonej drogi, jaką mają podążać w swym życiu. Nie nakłada na nich Swego przewodnictwa, ale wyjaśnia konsekwencje podążania drogą prostą i skutki zbłądzenia. Bóg oświadczył, że nie będzie prowadził drogą prostą tych, którzy zagubili się w czynieniu niesprawiedliwości (3:86, 5:51, 6:144, 9:19) i występku (5:108, 9:24), a także tych, którzy dobrowolnie wybrali drogę niewiary (5:67, 9:37). Dlatego, jak widzimy, uparte i oparte na uprzedzeniu trwanie w niewierze, czynienie niesprawiedliwości, nieprawość i wszelkiego rodzaju występki nie pozwalają człowiekowi uwierzyć. Bóg oświadczył również, że ci, którymi wypełni piekło, to Szatan, jego potomstwo i naśladowcy (38:85). Bóg stworzył ludzkość ze skłonnością do wiary i wyposażył ją w konieczne mechanizmy psychiczne i biologiczne. Wysyłał także poprzez dzieje wysłanników do każdego narodu, by wzywać go ku Swej drodze i ostrzegać przed konsekwencjami złych czynów. Wskazał też ludzkości drogę do prawdy za pomocą jasnych znaków. ↑
-
Koraniczna metoda przewodzenia człowiekowi w jego wędrówce po prostej ścieżce jest niezmiernie znacząca. Podczas gdy werset 24 zakłada przyszłe zwycięstwo muzułmanów, i to w czasie, gdy spotykają ich prześladowania w Mekce, to werset 25 ostrzega ich pośrednio o możliwości zaistnienia w przyszłości wewnętrznych niesnasek i konfliktów. Zarówno dobre wieści, jak i pośrednie ostrzeżenia są z pewnością prawdziwe dla wszystkich podobnych okresów. ↑
-
Owym dniem jest ten, w którym to spadnie na nich niemożliwe do uniknięcia nieszczęście albo wojna – w niej zostaną zabici. ↑