KORAN z interpretacją opatrzoną przypisami w języku polskim

SURA 79

Koran > Suras > SURA 79

SURA 79

AN-NĀZI‘ĀT (WYLATUJĄCY)

Okres mekkański

Sura niniejsza, objawiona w Mekce i zawierająca 46 wersetów, bierze swoją nazwę od słowa an-nāzi’āt (aniołowie, którzy wylatują) w wersecie pierwszym. Przypomina nam o śmierci, ostrzega przed tymi, którzy negują życie wieczne i zwraca uwagę na postać Faraona, którego władza nie zdołała ocalić go od kary Bożej. Wspomina również pewne działania Boga we wszechświecie i potwierdza prawdę życia ostatecznego.

W Imię Boga Miłosiernego, Współczującego!

  1. Na tych (aniołów), którzy natychmiast wylatują i nurkują (z Bożego rozkazu), i zanurzają się (wypełniając go).
  2. Na tych (aniołów), którzy poruszają się delikatnie i niecierpliwie (ze względu na rozkaz, jaki otrzymali);
  3. Na tych (aniołów), którzy chyżo płyną (przez przestrzeń, ażeby wypełnić Boży rozkaz);
  4. I tak śpieszą, jakby to był wyścig;
  5. I w ten sposób wypełniają rozkazy (dotyczące działania wszechświata),
  6. (Godzina ostatnia nadejdzie) w Dniu, kiedy podmuch (Trąby) wstrząśnie (światem);
  7. A po nim nadejdzie następny.
  8. Serca owego Dnia będą łomotać przerażone;
  9. A ich oczy będą przybite.
  10. A jednak oni (niewierzący) mówią: „Czy rzeczywiście zostaniemy przywróceni do naszego poprzedniego stanu (życia)?
  11. Czy rzeczywiście tak będzie, jeśli staniemy się kośćmi – zgnitymi i pokruszonymi?”
  12. Mówią (wyśmiewając się): „Byłby to wówczas powrót przynoszący stratę!”
  13. Zaiste, będzie to tylko pojedynczy krzyk,
  14. A potem oni wszyscy zostaną przebudzeni do życia na powierzchni (na Najwyższym Zgromadzeniu).
  15. Czy dotarła do ciebie relacja o Mojżeszu?
  16. Gdy Pan zawołał go w świętej dolinie Tuwa:
  17. „Idź do Faraona, gdyż on zbuntował się ponad miarę.
  18. I powiedz mu: ‘Czy pragniesz się oczyścić?
  19. Poprowadzę cię ku twemu Panu i będziesz się Go lękać (i będziesz pokorny)’”.
  20. On (poszedł do Faraona i) pokazał mu wielki znak (cud pastorału).
  21. Lecz Faraon za kłamstwo uznał (jego Posłannictwo) i (mu) się przeciwstawił.
  22. Potem się odwrócił i przystąpił do walki (z nim).
  23. Następnie zebrał (swoich ludzi i zastępy) i ogłosił,
  24. Mówiąc: „Ja jestem waszym Panem Najwyższym!”
  25. Tak więc Bóg go pochwycił i uczynił z niego przykład kary w (życiu) ostatecznym i wcześniejszym.
  26. Zaprawdę, w tym jest nauka dla każdego, kto ma bojaźń Bożą i pokorę[1].
  27. (O, ludzkości!) Czyż wy jesteście trudniejsi do stworzenia, czy też niebiosa? On je zbudował[2].
  28. Wzniósł ich sklepienie i je ukształtował.
  29. I uczynił ciemną ich noc i wyprowadził światłość dnia[3].
  30. A potem On rozciągnął Ziemię do formy owalnej[4] (aby nadawała się do zamieszkania).
  31. Z niej wyprowadził jej wody i pastwiska;
  32. I solidnie umocował góry:
  33. (Wszystko to) jako środek do życia dla was i dla waszych zwierząt.
  34. Lecz kiedy nadejdzie wielkie i przytłaczające zdarzenie;
  35. Owego Dnia człowiek przypomni sobie (i pojmie) to, o co się starał.
  36. A Ogień Palący stanie się widoczny dla wszystkich tych, którzy widzą.
  37. I kto występował (przeciwko Bogu),
  38. I wolał życie tego świata –
  39. Tego (ostatecznym) schronieniem będzie Ogień Palący.
  40. Co zaś do tego, który żył w bojaźni przed swym Panem, będąc zawsze świadom tego, że On go widzi i że stanie przed Nim (na Tamtym Świecie), i powstrzymywał swoją zmysłową naturę od żądz i kaprysów,
  41. Zaiste – tego (ostatecznym) schronieniem będzie Raj.
  42. Oni pytają cię (o, Wysłanniku) o Godzinę Ostatnią: „Kiedyż ona nadejdzie?”
  43. Jakżeż mógłbyś mieć jednak wiedzę o jej czasie,
  44. Wyłącznie u twego Pana spoczywa jej termin (i wiedza o niej).
  45. Ty jesteś jedynie ostrzegającym dla tych, którzy się jej lękają.
  46. W tym Dniu, kiedy oni ją zobaczą, (wyda im się) jak gdyby pozostawali (na tym świecie) jedynie popołudnie (jednego dnia) lub (jego) poranek.
  1. Szczegóły opowieści o Mojżeszu zob. 20:9-79; 28:3-42.

  2. Jak to zostało odnotowane w 30:27, przyp. 7; 31:28, przyp. 6 oraz 40:57, przyp. 17 – dla Boga nic nie stanowi trudności. Ujmując to bardziej właściwie, trudność nie jest tym atrybutem, który może być zastosowany wobec Boga. Wszystko jest bowiem dla Niego w tym samym stopniu łatwe. Dlatego zawarte w wersecie porównanie zawiera perspektywę ludzkości, pytającej, co jest dla niej trudniejsze do pojęcia.

  3. Na początku Niebiosa pozostawały w ciemności i nie istniał w nich żaden obiekt emitujący światło. Toteż po ukształtowaniu Niebios Bóg umieścił w nich takie obiekty, które mogą promieniować światłem, jak np. słońce i inne gwiazdy i w ten sposób usunął ciemność. Niniejszy werset oznacza również, że Bóg stworzył też takie ciała niebieskie, które – tak jak Ziemia – mają na zmianę zarówno ciemność (noc), jak i światłość (dzień).

  4. Z pewnością w okresie, gdy był objawiany Koran, ludzie nie mieli pojęcia o tym, że Ziemia ma kształt elipsy. Ów fakt był nieznany aż do stosunkowo niedawnego czasu.